NEWSFEED RTL Z:

NEWS:

    Nestlé zet graag een kopje ambachtelijke koffie

    • 10/16/2017

    Boven.png

    15-10-2017, Jaargang 4, Editie 39

    Nestlé zet graag een kopje ambachtelijke koffie

    Nestle.jpg

    Het is alweer dertig jaar geleden dat Starbucks vanuit Seattle aan zijn opmars door de wereld begon. Sindsdien is er weinig gebeurd dat voor de nodige reuring zorgde op de koffiemarkt. Daar lijkt nu verandering in te komen. Er is een nieuwe generatie koffiemakers opgestaan, zoals Blue Bottle Coffee uit San Francisco, die een nieuw en kritisch publiek willen bedienen met koffie van hoge kwaliteit tegen hogere prijzen.

    Vooral de zogeheten millennials lijken gevoelig voor deze aanpak. Dat is ook het Zwitserse Nestlė opgevallen. Dit bedrijf is wereldmarktleider met een aandeel van 22%. De Zwitsers voelen zich desondanks niet senang. Dat komt enerzijds door de kieskeurigheid van de millenials, maar anderzijds door het agressief operen van JAB Holdings, dat zowel in de VS als in Europa de en na de andere overname doet. Met het nemen van een aanzienlijk belang in Blue Bottle Coffee hoopt Nestlė in een keer meerdere doelstellingen te verwezenlijken.

    Via Blue  Bottle Coffee wil het een nieuwe klantengroep in de leeftijd 18 – 34 jaar aan zich binden. Die groep drinkt in tegenstelling tot de oudere klantengroepen zijn kopje koffie vooral buiten de deur. De oudere koffiedrinker doet dat vooral thuis. Zoals gzegd is deze nieuwe potentiele klantengroep kieskeurig en bereid om een premie te betalen voor een ambachtelijk gezet kopje koffie. De acquisitie moet ook nog eens de positie van Nestlė op de Amerikaanse markt versterken. Dat is nodig, omdat zoals gezegd daar de concurrentie van JAB Holding snel toeneemt. Dat heeft de afgelopen vijf jaar op de Amerikaanse markt een keur van overnames gedaan ter waarde van $ 30 miljard in de volle breedte van het koffie, food en retail segment en ze richten zich nu ook op het bovenste segment van de markt met overnames van bijvoorbeeld Stumptown Coffee en Chicago’s Intelligentsia. Door al deze overnames op Amerikaanse bodem maar ook op Europese bodem – denk aan Douwe Egberts – heeft JAB Holding een marktaandeel van 13%.

    Nestle 1.png

    De belangstelling voor dit nieuwe segment is groot, erg groot zelfs. Ook Starbucks is doende deze markt te betreden met een keten die naast het moederbedrijf opereert. De grote belangstelling voor deze zogeheten out-of-home coffee market is begrijpelijk. Dit marktsegment groeit veel sneller dan het segment thuis drinken. Volgens Euromonitor hadden coffeeshops in de VS in 2016 een gezamenlijke omzet van $ 23 miljard en daar komt tot 2021 nog eens $ 5 miljard bij. Tweederde van deze markt is in handen van Starbucks. Nestlė wil nu deel hebben aan deze groeimarkt. Daartoe gaat het bijvoorbeeld tot aan het einde van 2018 53 Nespresso shops openen in de VS. Met de acquisitie van Blue Bottle Coffee halen ze ervaring in huis, waaraan het nog ontbreekt. Het voordeel van Blue Bottle is ook, dat het in een ander segment opereert dan Starbucks. Beide concepten kunnen gemakkelijk naast elkaar bestaan. Het kapitaal van Nestlė moet ervoor zorgen dat de expansieplannen ook snel werkelijkheid kunnen worden. Daarnaast heeft Nestlė ook nog eens een indrukwekkend distributie- en retailnetwerk zodat Blue Bottle producten plaats krijgen in menig winkelschap!

    Nestle 2.png

    Toch is menig klant van de ambachtelijke koffiemaker niet erg blij met de bemoeienis van de multinational. Ze vrezen voor de ambachtelijke kwaliteit. Die zou weleens plaats moeten maken voor schaal en groei! De Zwitsers zijn zich bewust van deze bezwaren en laten daarom de nieuwe dochter zoveel mogelijk los van het moederbedrijf opereren en ook het oude management blijft zitten. Of dat voldoende is om het wantrouwen weg te nemen, zal de tijd leren!

     

    Cor Wijtvliet

    Het CorWijtvlietJournaal wordt u gratis aangeboden. Als ook u van deze nieuwsbrieven geniet, is een financiële tegemoetkoming bijzonder welkom. Voor het bedrag van 25,00 Euro per jaar wordt u donateur van dit Journaal.

    Uw, overigens geheel vrijwillige, bijdrage kunt u overmaken naar IBANnr. NL14RABO0156073676, ten name van Wijtvliet Research. Bij voorbaat dank!

    Wie donateur wordt mag op een extra nieuwsbrief met beleggingstips van Cor Wijtvliet rekenen!

    En dan nog dit:

    - Hebt u opmerkingen en/of vragen? Mail ze gerust aan: info@corwijtvliet.nl

    - Of via mijn twitteraccount: @wijtvliet. (www.twitter.com/wijtvliet)

    - Voor meer door mij geschreven artikelen bezoekt u mijn website: www.corwijtvliet.nl

    - Of bezoek www.Beurshalte.nl      

    - Ontvangt u het Cor Wijtvliet Journaal niet rechtstreeks? Abonneert u zich dan hier!

    onder.png


     

    TWEETS