NEWSFEED RTL Z:

NEWS:

    Maakt Merck een strategische fout?

    • 3/3/2020

    Maakt Merck een strategische fout?

    Merck 0.0.jpg

    Het verhaal van het Amerikaanse Merck & Co is ontegenzeggelijk een succesverhaal. De kwaliteit en het succes van de R&D wordt alom geroemd. Merck is nog een van de weinige grote namen die al zijn R&D-inspanningen in eigen huis verricht en met succes. Het kankermedicijn Keytruda heeft het in zich om het bestverkopende medicijn aller tijden te worden. De grote kracht van dit medicijn is dat het tegen een veelheid van kankers ingezet kan worden. Dat gebeurt dan al dan niet in combinatie met andere medicijnen. In 2019 genereerde Keytruda verkopen met een totale waarde van $ 11 miljard.

    Keytruda en oncologie zijn niet het enige fort van Merck & C.o. De farmaceut is ook sterk in de ontwikkeling van vaccines. Zo is het vaccin Gardasil hard op weg om ook een heuse blockbuster te worden. De ontwikkeling van vaccins is een uiterst moeizaam proces. Het is niet een markt waar nieuwkomers zich gemakkelijk op wagen. Ook de pijplijn oogt gezond.

    Het succes van deze en andere medicijnen heeft Merck geen windeieren gelegd. Het bedrijf groeit veel harder dan concurrenten als Sanofi en Pfizer. Als het om marge-ontwikkeling en winstgevendheid gaat, dan doen de Amerikanen met de besten van de sector mee!

    Beleggers profiteren

    Om al deze redenen kan Merck & Co zijn beleggers in de watten leggen. De afgelopen drie jaren heeft het bedrijf bijna $ 20 miljard aan beleggers teruggegeven in de vorm van terugkoop van eigen aandelen en dividenden. En ook de komende jaren mag de belegger zich een beetje rijk rekenen. Het management verwacht tot 2025 $ 60 miljard aan vrije kasstromen te genereren. Pakweg 50% van dat bedrag komt ter beschikking van beleggers. Het resterende bedrag wordt gereserveerd voor eventuele overnames en misschien ook nog voor een nieuw programma inkoop van eigen aandelen. Merck waakt er naar eigen zeggen voor, dat er te veel geld in deze programma’s gaat zitten, zodat noodzakelijke overnames niet kunnen plaatsvinden.

    Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst! Dat moet het management van Merck hebben doen besluiten om drastisch te gaan afslanken. Het heeft bekendgemaakt enkele minder renderende divisies, zoals biosimilars en women’s health de deur uit te doen en onder te brengen in een nieuw bedrijf. Hierin komen dan bijna 90% van alle producten van Merck terecht met een gezamenlijke omzet van $ 6,5 miljard.

     Dit proces moet afgerond zijn in 2021. Met deze afsplitsing speelt Merck in op een trend in de sector. Pfizer en GlaxoSmithKline zijn eerder dit pad opgegaan.

     

    Vraagtekens

    De achterliggende gedachte is dat bedrijven, die hun minder renderende producten van de hand doen, zich beter en succesvoller kunnen concentreren op innovatieve producten met hogere marges, snellere groei en meer winst. Die grotere focus is ook nodig om politieke besluitvorming voor te zijn. In steeds meer landen en dus ook in de VS gaan overheden de strijd aan met farmaceuten, omdat ze van mening zijn dat prijzen veel te hoog zijn. Dat geldt zeker voor nieuwe innovatieve medicijnen en behandelingen.

    Merck 0.1.png

    De reactie van beleggers op de bekenmaking was echter veelzeggend. De koers ging met ruim 4% omlaag. Natuurlijk, er zitten onmiskenbare voordelen aan de opsplitsing. Merck mag rekenen op een belastingvrij dividend van $ 8 - $ 9 miljard. Kostenbesparingen kunnen oplopen tot $ 1,5 miljard. Analisten en beleggers zijn het er echter over eens dat door de opsplitsing Merck wel erg gaat lijken op een one-product-company. In 2019 woog Keytruda al voor bijna 25% mee in de totale omzet van Merck & Co en volgens sommige analisten kan dat gewicht in het midden van dit decennium al opgelopen zijn tot ongeveer 50%. In 2028 verliest Keytruda zijn patentbescherming en wordt het generiek. Dat kan in potentie grote problemen opleveren. Beleggers houden niet van dat vooruitzicht.

     

    Cor Wijtvliet


     

    TWEETS