NEWSFEED RTL Z:

NEWS:

    Het blijkt moeilijk geld te verdienen met Big Data

    • 10/19/2018

    Het blijkt moeilijk geld te verdienen met Big Data

    Data.jpg

    Big Data, het waren en zijn toverwoorden die de fantasie van menig ceo op hol doet slaan. Het verzamelen en analyseren van grote hoeveelheden bedrijfsdata zouden de weg openen naar een mooie toekomst. In de praktijk blijken de mooie vergezichten maar moeilijk te verwezenlijken. Dat spreekt ook uit de recente fusie van twee grote datamanagementspelers, Cloudera en Hortonworks. Ze hebben hun onderlinge verschillen weggepoetst en kiezen ervoor gezamenlijk op te trekken. Beleggers zijn duidelijk opgelucht. Beide bedrijven hebben wisselvallig gepresteerd sinds hun respectieve beursgang. De hoop is dat de slagkracht toeneemt door samen te gaan.

    De fusie leert een aantal lessen nu de software-industrie meer en meer zich richt op big data en dus de druk toeneemt om meer waarde te ontfutselen aan die voor bedrijven o zo belangrijke grondstof. Het probleem is dat er moeilijk geld te verdienen valt aan zogeheten open-source software en die software speelt juist een belangrijke rol in de huidige infrastructuur. Een eerste les is ontleend aan de Goldrush in de 19de eeuw in de VS. De meeste goudzoekers werden niet rijk, maar wel de lieden die hen de schoppen en de pikhouwelen verkochten. Is het misschien niet handiger andere partijen de moeilijke taak van het schrijven van de software te laten en zelf diensten aan te bieden? Misschien liet daarom een bedrijf als GitHub zich daarom opkopen door Microsoft. GitHub biedt ontwikkelaars opslag voor hun codes. Hortonworks en Cloudera zijn vooraanstaande vertegenwoordigers van twee businessmodellen om geld te verdienen in een open-source omgeving. De eerste is inderdaad om aan bedrijven die met de codes werken diensten aan te bieden. Het tweede model is om aan die bedrijven extra bedrijfseigen software aan te bieden om de mogelijkheden te vergroten. Geen van beide werkwijzen zijn een doorslaand succes geworden.

    De tweede les is, dat de infrastructuur waarop de volgende generatie software moet draaien nog steeds in ontwikkeling is. Het is daarmee nog steeds onduidelijk wie de winnaars in deze race zullen zijn. Cloudera en Hortonworks zouden moeten profiteren van een made-for-big

    Data 0.0.png

    data techonology die luistert naar de naam Hadoop. Deze software die grote hoeveelheden data kan verwerken is in den beginne ontwikkeld door Yahoo. Sindsdien zijn er echter nieuwe technologieën op de markt gekomen die de marktmogelijkheden van Hadoop duidelijk beperken. Een ervan is Apache Spark, een open-source project, dat ook grote hoeveelheden data kan verwerken en die het klanten mogelijk maakt om gebruik te maken van de goedkope opslagcapaciteit van de grote Cloudspelers. Hortonworks en Cloudera moeten nu ineens opboksen tegen grote namen als Amazon en Microsoft.

    De derde les is misschien wel de belangrijkste. Veel klanten hebben de bedrijfsinformatie in zogeheten data lakes ondergebracht, maar een duidelijke positieve spin-off ontbreekt vooralsnog. Daar kan verandering in komen dankzij de inzet van machine learning. Die kan zichzelf voeden met data en daar lessen van leren. Het probleem tot dusverre is dat het bedrijven nog aan expertise ontbreekt om hun informatiestromen zo te organiseren dat hun eigen machine learning modellen daar profijt van hebben en zich kunnen verbeteren. Cloudera hoopt deze leemte met zijn eigen software te kunnen opvullen. Of dat gaat werken is de vraag. De grote namen uit Cloudcomputing hebben zich ook op dit marktsegment geworpen en bieden u al online tools aan die klanten kunnen loslaten op hun eigen data. Het is de bedoeling dat deze AI-as-a-service ter beschikking komt van de general managers in een bedrijf! Of Hortonworks en Cloudera dit nog gaan meemaken, is zeer de vraag. De veelgeprezen startups van gisteren snakken vandaag naar adem!

     


     

    TWEETS