NEWSFEED RTL Z:

NEWS:

    Heeft de Chinese overheid nu een belang in Daimler

    • 3/7/2018

    Heeft de Chinese overheid nu een belang in Daimler

    China.jpg

    Het nieuws sloeg in als een bom! Het Chinese Geely van Li Shufu heeft een belang van 10% verworven in de Duitse trots Daimler. Li Shufu was zich duidelijk bewust dat dit op veel plaatsen binnen maar ook buiten Stuttgart en Duitsland voor de nodige onrust zorgde. Van meet af aan heeft hij dan ook gepoogd de onrust in te dammen. Hij wees er nadrukkelijk op, dat geen enkele speler in de sector sterk genoeg is om in zijn eentje de bedreigingen van buitenaf te weerstaan. Om technologisch de overhand te krijgen vis a vis de nieuwe concurrentie (Tech bedrijven) was een bundeling van krachten wenselijk en noodzakelijk.

    Zijn bezweringen waren onvoldoende om de onrust in Duitsland te temperen. Daar beschouwt men Li als een indringer. De angst en bezorgdheid zijn niet zo vreemd, want Zhejinang Geely Holdings is bijna ongemerkt een kracht van betekenis geworden op het wereldtoneel. Het heeft (controlerende) belangen in Volvo Cars, het Britse Lotus, in het Maleisische Proton, in Geely Automotive, in de Londense taxiproducent LEVC, in Saxo Bank, in de startup Terrafugia en in vrachtwagenbouwer Volvo Group. Daar komt nu een 9,7% belang in Daimler bij. Het is de grootste automotive investering van een Chinees bedrijf.

    De activiteiten van Geely wekken bevreemding, omdat ze op een moment komen dat andere industriële groepen op last van de Chinese overheid hun belangen in allerlei sectoren moeten afbouwen. Denk bijvoorbeeld aan Anbang. Geely blijft echter op het overnamepad en heeft alleen al in de laatste drie maanden $ 10 miljard in het buitenland uitgegeven. Het aantal deals en de onduidelijkheid hoe die deals gefinancierd worden, zorgt voor de nodige vraagtekens. Voor menig analist is het duidelijk, dat hier de Chinese overheid uiteindelijk aan de touwtjes trekt. Uitspraken van Li zelf versterkten die vrees. Hij verklaarde op de Chinese TV dat het zijn doel was om de Chinese automobielindustrie vooruit te helpen om zo uiteindelijk de belangen van het land te dienen. Hij merkt daarbij op dat de fondsen voor de activiteiten van Geely niet uit China kwamen. Hij hield echter nadrukkelijk de mogelijkheid open dat het hier om tegoeden ging van Chinese banken in het buitenland.

    Een belangrijke vraag is en blijft wat Li beoogt met zijn aandeel in Daimler? Anders gezegd, wat gaat hij vragen of eisen als hij op korte termijn met het management van Daimler aan tafel gaat. Het idee is dat Li de Duitsers zijn (politiek) netwerk in China zal aanbieden in ruil voor de overdracht van technologie. Tijdens de komende gesprekken zullen thema’s als de elektrische auto en de zelfrijdende auto beslist ter tafel komen. China heeft torenhoge ambities als het om de elektrische auto gaat. Het wil niet minder dan wereldmarktleider worden. Die ambitie is weer onderdeel van een veel grotere ambitie, genaamd Made in China 2025. In dat jaar wil China niet alleen dominant zijn op het gebied van de elektrische auto, maar in nog negen andere segmenten van de high Tech industrie.

     

     

    China 1.png

     

    Een belangrijke hinderpaal om deze doelstelling te verwezenlijken vormen de Chinese staatsbedrijven. Die (b)lijken niet in staat zelf voldoende te innoveren om bedrijven als Volkswagen, General Motors of Daimler echt concurrentie aan te doen. Voor de Chinese overheid is een man als Li Shufu een godsgeschenk. Hij heeft bewezen om complexe deals op wereldniveau te kunnen afsluiten. Vooral de aankoop van het noodlijdende Volvo Cars in 2010 maakte grote indruk op het Chinese establishment. Het heeft hem ook de gunst van president Xi bezorgd.

    Het opbouwen van een belang in Daimler heeft echter ook een economische basis. Geely is naarstig opzoek naar meer schaalgrootte. Schaal is broodnodig om in het komende decennium te overleven, menen industrie-analisten. Zonder schaal is het onmogelijk om al die noodzakelijke investeringen te doen. Het is zeker in de automotive sector niet heel vreemd dat concurrenten samen werken bij de ontwikkeling van nieuwe technologieën. In die zin is een intensieve samenwerking tussen Geely en Daimler niet uitzonderlijk. Het zou bovendien zomaar kunnen dat Daimler nu een investeerder voor de lange termijn heeft gevonden, vergelijkbaar met het belang van de Porsche-Piech familie voor Volkswagen.

    China 12.png

    Daar zitten echter ook grote nadelen en risico’s aan. China is nu al een heel belangrijke markt voor Daimler en dat belang zal nu alleen maar groter worden, zo is de gedachte. Daar staat tegenover dat de bewegingsvrijheid van het bedrijf politiek gesproken minder wordt. De Duitsers zullen zich meer dan ooit bewust moeten zijn van de politieke gevoeligheden in China. De persoon Li kan ook nog eens een risicofactor blijken. Nu geniet hij de zegen van het politieke establishment en kan hij al dan niet met steun van de politiek zijn gang gaan. Dat kan morgen echter zomaar anders zijn. De politiek ziet liever staatsbedrijven dan private ondernemingen. Li kan morgen uit de gratie zijn. Wat dat zou betekenen voor Daimler laat zich moeilijk raden. Het zal waarschijnlijk niet positief uitpakken.


     

    TWEETS