NEWSFEED RTL Z:

NEWS:

    Europa wil groot worden in batterijen

    • 9/30/2019

    Bovenkant.png

    29-09-2019, Jaargang 6, Editie 38

     

    Europa wil groot worden in batterijen

    batterij 0.0.jpg

    Zeker de Fransen zijn er niet vies van. Voor hen is het normaal dat een overheid actief participeert in het opzetten van projecten. Ze zijn dan ook blij, dat dit keer ook de Duisters enthousiast zijn. Frankrijk en Duitsland willen dat er een Pan-Europees project opgestart wordt om in Europa een batterij-industrie van de grond te trekken. Die nieuwe industrie moet vooral ten dienste staan van de Europese elektrische auto. Europa wil zo een antwoord formuleren op de Chinese dominantie in dit marktsegment dat nog wel eens heel belangrijk kan worden in de economie waar Co2 uitstoot een vloek is.

    De Europese ambitie is verstandig en goed te begrijpen. Het is toch eigenlijk te gek voor woorden, dat nu batterijen vanuit China geïmporteerd moeten worden. Dat verhoogt nodeloos de CO2 footprint van de elektrische auto. Het is op zijn best ook eigenaardig dat grondstoffen vanuit Afrika en Latijns-Amerika naar China verscheept worden om vervolgens bewerkt en verrijkt weer teruggebracht worden naar die werelddelen en naar Europa. Een eigen industrie zou ook deels het banenverlies kunnen compenseren dat gaat ontstaan als we de benzinemotor links laten liggen.

    Dat gezegd hebbende,  het zal wel een hele tour worden. China heeft de afgelopen jaren miljarden in de batterij-industrie gepompt, heeft al grote fabrieken neergezet en heeft ook nog eens op grote schaal mijnen opgekocht in landen als Congo en Chili. Anderzijds, Europa moet wel. Al in het komende jaar worden geleidelijk nieuwe CO2 emissieregels van kracht die alleen bij voldoende elektrische auto’s gehaald kunnen worden. De boetes zijn hoog, heel hoog als de autoproducenten in 2021 niet voldoen aan de norm van 95 gram CO2 uitstoot per kilometer. Elke gram meer kost € 95 per gram per verkochte auto.

    En dus zijn er plannen om tot 2025 25 fabrieken over heel Europa te openen. Op landenniveau zal het Verenigd Koninkrijk vooral de research doen en de rest van Europa gaat zich toeleggen van op maat gemaakte batterijen.

    De mijnbouwsector beziet de Europese initiatieven met veel vreugde en plezier. Het is voor hen een stuk minder gemakkelijk geworden, nu China de subsidiekraan aan het dichtdraaien is. Mijnbouwers als Glencore, Umicore en Albermarle hebben hun koers zien duikelen en Glencore heeft zelfs plannen om in Congo de grootste kobaltmijn ter wereld te sluiten. De prijzen zijn te laag.

     batterij 0.1.jpg

    Er is echter nog steeds een zeer brede kloof tussen ambitie en werkelijkheid. Europa produceert zelf amper grondstoffen als lithium, kobalt of grafiet. Het heeft evenmin de capaciteit om al deze grondstoffen grootschalig in batterijen om te zetten. Er is dus nog heel veel werk aan de winkel. Het overeind houden van een grote Europese automobielindustrie fungeert hier hopelijk als de stok achter de deur. Een meevaller is ook dat het Amerika van Trump niet langer serieus meedoet in deze race. Europa kan de Amerikanen al in 2023 passeren als het om productiecapaciteit gaat.

    Europa wordt daarom nu al snel interessanter voor Chinese bedrijven. Een aantal, zoals CATL en SVOLT heeft al plannen bekendgemaakt om fabrieken in Europa te gaan bouwen. Die gaan dan de concurrentie aan met  nieuwe Europese namen als Northvolt, een Zweedse start-up gesteund door Volkswagen, BMW, Goldman Sachs en Ikea. Een groeiende Europese markt en infrastructuur zal positief uitpakken voor beleggers en bedrijven. Die zijn zo minder afhankelijk van de willekeur van Beijing.

     

    Cor Wijtvliet

    Het CorWijtvlietJournaal wordt u gratis aangeboden. Als ook u van deze nieuwsbrieven geniet, is een financiële tegemoetkoming bijzonder welkom. Voor het bedrag van 25,00 Euro per jaar wordt u donateur van dit Journaal.

    Uw, overigens geheel vrijwillige, bijdrage kunt u overmaken naar IBANnr. NL14RABO0156073676, ten name van Wijtvliet Research. Bij voorbaat dank!

    Wie donateur wordt mag wekelijks op een extra nieuwsbrief met vijf beleggingstips rekenen.

    - Hebt u opmerkingen en/of vragen? Mail ze gerust aan: info@corwijtvliet.nl

    - Of via mijn twitteraccount: @wijtvliet. (www.twitter.com/wijtvliet)

    - Voor meer door mij geschreven artikelen bezoekt u mijn website: www.corwijtvliet.nl

    - Of bezoek www.Beurshalte.nl      

    - Ontvangt u het Cor Wijtvliet Journaal niet rechtstreeks? Abonneert u zich dan hier!

    onderkant.png


     

    TWEETS