NEWSFEED RTL Z:

NEWS:

    De grote oliemaatschappijen zoeken hun toekomst in elektriciteit

    • 11/21/2018

    De grote oliemaatschappijen zoeken hun toekomst in elektriciteit

    electriciteit 0.0.jpg

    De meeste grote oliemaatschappijen draaien er niet meer omheen. Ook zij zijn ervan doordrongen dat hun huidige kernactiviteiten - het opsporen en verkopen van – zijn langste tijd gehad heeft. En dus zijn ze alweer een tijd op zoek naar levensvatbare alternatieven. Ze denken dat elektriciteit het nieuwe buzzword gaat worden in een wereld waar de uitstoot van CO2 tot het verleden gaat behoren. Vooral Europese spelers als Koninklijke Shell, het Franse Total, maar ook het Spaanse Repsol investeren in de totale supply chain van de elektriciteit. Het gaat dan om het opwekken van elektriciteit, maar ook om het aanbieden van oplaadpalen voor elektrische auto’s. Die manier van werken doe denken aan hun huidige activiteiten en wel alles doen van het boren naar olie tot het exploiteren van benzinepompen en alles wat ertussen zit.

    Met hun investeringen gericht op het bereiken en bedienen van de consumentenbehoefte aan energie worden ze een rechtstreekse concurrent van de nutsbedrijven. Of het nieuwe pad uiteindelijk ook winsten gaat genereren, is nog maar de vraag. De oil Majors zijn echter optimistisch. BP verwacht dat tegen 2040 ongeveer 70% van de groei van wat ze primaire energie noemen opgewekte energie zal zijn. BP denkt ook dat de vraag naar elektriciteit tegen die tijd driemaal zo hard zal groeien als de vraag naar overige vormen van energie. Dat zal dan eerst en v0oral te danken zijn aan de definitieve doorbraak van de elektrische auto.

    Een bedrijf als Repsol anticipeert on bovengenoemde trends en investeert in het opzetten van een netwerk van oplaadpunten, maar wordt het ook actief in gas en waterkracht. Shell doet ongeveer hetzelfde. Het heeft voor $ 50 miljard de BG Group (gas) gekocht en heeft in het Verenigd Koninkrijk de energieaanbieder First Utility overgenomen. Op die manier is Shell nu actief als aanbieder van elektriciteit aan de consument. Gas blijft echter heel belangrijk voor Shell. Gas gaat kolen verdringen als energiebron voor het opwekken van energie. Gas zal ook eer en meer de rol van backup gaan spelen mochten renewables het tijdelijk laten afweten.

     electriciteit 0.1.png

    In hun zoektocht naar een nieuw businessmodel voelen de Majors de hete adem van hun aandeelhouders in hun nek. Grote aandeelhouders dringen aan om echt werk te maken van de energietransitie. Ze zijn bang dat het opzetten van langlopende olieprojecten op termijn onrendabel zullen blijken. Ze willen ook dat de Majors de opwarming van de aarde en de rol van de CO2 uitstoot daarbij serieus nemen. Het zijn vooral de Europese spelers die gevoelig blijken te zijn voor de druk van de aandeelhouder. Veel meer dan hun Chinese, Russische en Amerikaanse tegenvoeters bereiden ze zich voor op een CO2 arme economie.

    Niet elke aandeelhouder is gecharmeerd van de investeringen van de oliemaatschappijen in andere vormen van energie(opwekking). Ze zijn ervan overtuigd dat het zoeken naar en aan de man brengen van olie een heel andere tak van sport is dan bijvoorbeeld het opwekken van elektriciteit. Schoenmaker, blijf bij je leest, is hun devies en ze voegen eraan toe dat de Oil Majors hun kasstromen beter in de richting van de aandeelhouder kunnen sturen. De meeste Europeanen houden zich doof voor dit advies en gaan net als Shell investeren in een combinatie van gas en renewabels. Ze denken bovendien dat ze de komende slag om de klant gemakkelijk kunnen gaan winnen. Dat denken ze te doen door die klant proactief een veelheid van diensten aan te bieden waardoor de klant zijn energierekening zet dalen.

    Niet iedereen deelt dit optimisme. Critici wijzen erop dat als het om opwekking van energie gaat, de oliemaatschappijen nieuwkomers zijn en niet bepaald leidend in deze sector. Bedrijven als windgigant Orsted of het Spaanse Iberdrola hebben veel meer ervaring als het gaat om het opwekken van schone energie. Bedrijven als Google of Microsoft hebben veel meer kennis als het gaat om het analyseren van data die iets vertellen over he gebruik van elektriciteit door klanten! De oil majors lijken zich hier ook van bewust. Uiteindelijk zijn de bedragen die ze investeren klein vergeleken met hun totale investeringen. Shell bijvoorbeeld heeft een Capex van $ 25 miljard. Slechts $ 2 miljard is bedoeld voor nieuwe energie. Die voorzichtigheid is deels ingegeven door slechte ervaringen uit het verleden, maar deels ook door het besef dat nieuwe energie voorlopig veel minder winstgevend is dan hun traditionele producten olie en gas!

    electriciteit 1.1.png


     

    TWEETS