NEWSFEED RTL Z:

NEWS:

    Comeback Daimler Benz nagenoeg geslaagd

    • 5/1/2015

    Comeback Daimler Benz nagenoeg geslaagd


    Daimler 1.png

     

    Voor het grootse deel van deze 21ste eeuw was Daimler Benz het lelijke eendje van de Duitse top 3 autofabrikanten. Waar concurrenten als Audi en BMW het publiek in het luxe segment met de regelmaat van de klok verrasten met nieuwe en gewaagde modellen, leek Daimler in het verleden te leven. Het teerde op oude roem en oude modellen.

    In die wat lethargische houding is een einde gekomen en Daimler heeft zich ten doel gesteld nog dit decennium de koppositie in het luxe segment te heroveren op BMW en Audi. Daimler is nu derde achter BMW en Audi. In China, de grootste automarkt ter wereld, neemt Audi de toppositie in, maar blijft Daimler derde. Aan het einde van dit decennium moet de winstgevendheid stijgen naar 10%. Die ligt nu op 8,5%. Om die doelstelling waar te maken liet ceo Dieter Zetsche tijdens de presentatie de verzamelde pers en analisten weten, dat er tot aan het einde van 2016 maar liefst € 25 miljard geïnvesteerd gaat worden in de ontwikkeling van nieuwe modellen en in een uitbouw van de productiecapaciteit. Zo zal er een nieuwe SUV ontwikkeld worden.

    Het begint er geleidelijk aan naar uit te zien, dat de ambitie van Daimler niet hoeft afgedaan te worden als grootspraak. De cijfers over het eerste kwartaal lieten de schattingen van analisten ver achter zich. Het operationeel resultaat steeg met maar liefst 41% tot een bedrag van € 2,93 miljard tegen € 2,07 miljard in het vergelijkbare kwartaal van 2014. Ook de omzet deed het goed met een stijging van 16% tot een waarde van € 34,2 miljard. Binnen het Daimler concern kwam de beste prestatie op het conto van het vlaggenschip Mercedes. Het aantal verkochte Mercedessen steeg wereldwijd met maar liefst 18% tot een totaal van 460 000. De omzet steeg met 15% en de operationele winst ging met maar liefst 52% de lucht in. Nooit eerder verkocht Mercedes zoveel auto’s. Mercedes deed het daarmee beter dan de grote concurrenten BMW en Audi, die hun omzet met minder dan 10% zagen toenemen.

    Daimler 2.jpg

     

    Voor de rest van het jaar, maar eigenlijk voor de komende jaren verwacht Daimler de opgaande lijn vast te kunnen houden. Voor dit jaar verwachten de Duitsers een significante verbetering van het resultaat ten opzichte van 2014. Nieuwe modellen als de Mercedes-Maybach, de Mercedes CLA Shooting Brake en een nieuwe SUV moeten daarbij een handje helpen.

    Daimler 3.png

     Van doorslaggevend belang daarbij zijn de verkopen in China. Daimler mikt erop dit jaar meer dan 300 000 auto’s te slijten in China. In 2014 waren er dat 281.600. Dat zou een opmerkelijke prestatie zijn, want concurrenten als BMW en Audi klagen over een afkoeling van de Chinese markt als gevolg van de lagere economische groei. Bij Mercedes beweren ze echter, dat steeds meer nieuwe klanten een Mercedes als hun eerste auto kopen. Voorlopig lijkt Mercedes het gelijk aan zijn kant te hebben en met een koers-winstverhouding van 11,6X is het aandeel zeker niet te hoog geprijsd.

     

    Cor Wijtvliet

     

    En dan nog dit:

    - Heb je opmerkingen en/of vragen? Mail ze gerust aan: info@corwijtvliet.nl
    - Of via mijn twitteraccount: @wijtvliet. (www.twitter.com/wijtvliet)
    - Voor meer door mij geschreven artikelen bezoek je mijn website: www.corwijtvliet.nl.
    - Ontvang je het Cor Wijtvliet Journaal niet rechtstreeks? Abonneer je zich dan hier!


     

    TWEETS