NEWSFEED RTL Z:

NEWS:

    Big Tech is op zoek naar een nieuwe toekomst

    • 8/17/2018

    Big Tech is op zoek naar een nieuwe toekomst

    toekomst 0.0.png

    De tegenstelling kon amper groter zijn. De marktkapitalisatie van Apple heeft eindelijk de magische barrière van $ 1 biljoen doorbroken na meevallende kwartaalcijfers. Facebook bezorgde beleggers daarentegen een teleurstelling en het gevolg was dat het bedrijf $ 120 miljard aan waarde verloor. Beide gebeurtenissen onderstrepen nog eens het enorme gewicht van de techgiganten in de wereld van beleggen. Het lot van Facebook staat min of meer symbool voor wat een snelgroeiend bedrijf kan overkomen, wanneer het een periode van onzekerheid binnentreedt. De val kan diep, heel diep zijn!

    De val van Facebook en de historische marktkapitalisatie van Apple geven stof tot nadenken. Is er bij deze giganten iets fundamenteels veranderd of staan er fundamentele veranderingen op stapel. De grote techbedrijven van vandaag zijn allemaal groot geworden op dezelfde technologische golven, waarbij de rol van de smartphone alles bepalend is geweest. De smartphone toverde de IPhone om in een business met een waarde van $ 150 miljard per jaar. Google en Facebook genereren meer dan de helft van hun advertentie-inkomsten via de smartphone. Die is trouwens ook onmisbaar voor Amazon. Ongeveer 60% van zijn e-commerce inkomsten lopen via de mobile devices.

    Zoals gebruikelijk beginnen sommige delen van de markt voor mobile devices volwassen te worden. Dat betekent onherroepelijk dat het groeitempo gaat afnemen met als gevolg dat zelfs de techgiganten om moeten zien naar nieuwe producten en diensten. De vraag is nu of deze giganten een script hebben voor die nieuwe toekomst. Zo ja, hoe winstgevend zullen deze nieuwe activiteiten zijn en welk bedrijf staat er het best voor? Is het binnen de nieuwe scenario’s ook mogelijk dat deze monopolistisch ingestelde bedrijven eindelijk met elkaar gaan concurreren?

    Apple lijkt in ieder geval goed gepositioneerd. Het is alweer twee jaar geleden dat het bedrijf zijn beleggers begon te wijzen op de mogelijkheden van zijn dienstenportefeuille. De markt hechtte indertijd weinig waarde aan het betoog van het management. Ten onrechte naar nu blijkt. Services bracht in het afgelopen kwartaal 17% van de omzetten binnen en groeide met een gezonde 31%. Facebook daarentegen is nog niet zover. Voorlopig ziet Mark Zuckenberg de kosten alleen maar oplopen en blijven beleggers voorlopig sceptisch over mogelijke nieuwe revenuen. Ze zien bijvoorbeeld dat Facebook 20.000 mensen heeft aangenomen om nieuwe schandalen in de kiem te smoren. Die dragen niet bij aan het verbeteren van de  kwaliteit van het platform en daarmee aan hernieuwde groei.

    toekomst 0.1.png

    Het zoeken naar nieuwe markten kan en zal waarschijnlijk grote gevolgen hebben voor de manier waarop deze bedrijven hun geld verdienen. Het beste voorbeeld is misschien wel Amazon. Sinds dit bedrijf is gaan diversifiëren is de winstgevendheid aanzienlijk toegenomen. Elk nieuw initiatief draagt bij aan margeverbetering. Dat is ook niet zo vreemd, want het traditionele e-commerce bedrijf kende extreem lage marges. Een activiteit als Cloud computing heeft een operationele marge van 27%. De effecten van het succesvolle diversificatiebeleid waren zeer evident bij de cijfers over het 2de kwartaal 2018. De operationele marge voor de groepsactiviteiten kwam uit op 5,6%, waar analisten niet verder durfden gaan dan een marge van 3,2% te voorspellen. Een bijkomend voordeel is dat Amazon nu meer dan voldoende cash genereert voor nieuwe investeringen en initiatieven. Dat voorspelt weinig goeds voor de sectoren waarop Amazon zich gaat richten. Als online retailer dwong het zijn concurrenten om met steeds minder marge genoegen te nemen. Wat hangt de concurrentie boven het hoofd als Amazon nu ook nog eens over een grote zak geld beschikt?

    Er zitten ook evidente nadelen aan de zoektocht naar nieuwe markten. De kans wordt steeds groter dat ze in elkaars vaarwater komen. Dat gebeurt welbeschouwd al. Amazon probeert zijn klanten te overtuigen om advertenties bij hun producten te plaatsen. Die voldoen graag aan dat verzoek. Ze verkopen immers veel producten via de websites van Amazon en bovendien kunnen ze bij Amazon direct het effect van hun marketingsinspanningen zien. Facebook en Google kunnen dat niet.

    Hoe succesvol ook, Amazon zal voorlopig ver verwijderd blijven van de marktleiders. In 2020 genereert Amazon misschien $ 25 miljard aan advertentie-inkomsten. Dat is echter een schijntje vergeleken met wat de koplopers jaarlijks aan inkomsten binnen harken. Het valt in eerste instantie wel mee met de mogelijkheid dat de giganten frontaal gaan botsen. Dat wil echter ook weer niet zeggen, dat er een vanzelfsprekende periode van nieuwe, snelle groei in het verschiet ligt. Meer en meer beleggers geloven dat de kans dat toezichthouders gaan ingrijpen, steeds reëler wordt. En natuurlijk is nog altijd de kans dat er in Silicon Valley een nieuwe disruptor opstaat.

     

     


     

    TWEETS