NEWSFEED RTL Z:

NEWS:

    Autofabrikanten moeten de tering naar de nering zetten in 2019

    • 2/13/2019

    Autofabrikanten moeten de tering naar de nering zetten in 2019

    Tering 0.0.jpg

    De automobielindustrie is in zwaar weer terecht gekomen als we naar de resultaten over 2018 kijken. Daimler noteerde een daling van de winst met 28% naar een bedrag van € 7,6 miljard, terwijl Toyota over het afgelopen kwartaal een winstdaling van meer dan 80% moest verteren. General Motors deed het relatief goed met een beperkte winstdaling van 8% over het 4de kwartaal van 2018.

    Beleggers waren al op het ergste voorbereid, want grote namen als Ford en Volkswagen hadden al eerder gewaarschuwd dat resultaten zouden gaan tegenvallen. Ter verklaring wezen beide bedrijven naar de slechte gang van zaken in de grootste markt ter wereld, China. Het is daarom te begrijpen dat beleggers GM beloonden, omdat de daling veel minder erg was dan gevreesd. Die opluchting zal echter wel van heel korte duur zijn, want in de guidance voor 2019 waren de Amerikanen even somber als hun Duitse en Japanse concullega’s. Een slechte markt in China en oplopende grondstofprijzen als gevolg van de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten zou de resultaten in 2019 met pakweg $1 miljard omlaagdrukken. Dat bedrag komt boven op de $ 1 miljard van 2018.

    De scherpe teruggang komt na enkele jaren van bovengemiddelde bloei en dwingt de sector om wereldwijd in de productiecapaciteit te snijden. Dat is temeer nodig, omdat traditionele bestsellers voor veel consumenten afgedaan hebben. Het bekendste slachtoffer is wel de dieselauto. Er zit ook iets zorgwekkends aan de huidige teruggang. De sector is vertrouwd met de cyclus van op- en neergang, maar deze neergang wordt nog verergerd door de dwingende noodzaak veel geld vrij te maken voor hoge investeringen.  Die zijn nodig omdat de toekomst lijkt toe te behoren aan de elektrische auto en aan de zelfrijdende auto.

    Het Duitse Daimler levert een mooi inkijkje in hoe de sector denkt zich te wapenen voor de toekomst. De Duitsers gaan niet snijden in de uitgaven voor R&D. Dat zou immers hetzelfde zijn als het paard achter de wagen spannen. Het bedrijf gaat uiteraard in de kosten snijden, waarbij grootschalige ontslagen niet uit kunnen blijven. Kostenverlagingen zijn nodig al was het maar om een verdere daling van de marges te voorkomen. Bij het vlaggenschip Mercedes daalden in 2018 de marges van 9,7% naar 7,8% Daarnaast zijn de eerste stappen gezet die uiteindelijk moeten uitmonden in het opbreken van het conglomeraat in drie delen, te weten vrachtwagens, financiering en personenauto’s. Het opbreken is erop gericht om de doelmatigheid en de efficiency te verhogen. Mogelijke beursgangen kunnen de broodnodige liquiditeiten opleveren om te investeren in de toekomst. Om nog meer kosten te besparen gaat Daimler ook samenwerking zoeken met concurrenten als BMW bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van batterijen voor de elektrische auto.

     Cost 0.1.png

    Ook de belegger zal moeten bijdragen in de financiering van de toekomst. Het dividend gaat omlaag van € 3,65 naar € 3,25. Of het bij die verlaging blijft is nog maar zeer de vraag. Afgelopen jaar keerde Daimler een bedrag van € 3,9 miljard uit aan dividenden, terwijl de vrije kasstroom slechts een bedrag van € 2,9 miljard beliep. Daimler moest daarom een beroep doen op zijn reserves. Als er niets gebeurt dan, dan gaat in 2019 hetzelfde gebeuren. Er moet een bedrag van € 3,5 miljard aan dividenden uitgekeerd worden. Het is nog maar de vraag of de vrije kasstromen van 2019 het niveau van 2018 zullen evenaren. Een nieuwe greep in de kas lijkt dan onoverkomelijk. Met het oog op de toekomst is het wellicht toch beter dat ook beleggers de tering naar de nering zetten! Het dividendrendement van bijna 7% voor 2019E kan wel een onsje minder zonder zijn aantrekkelijkheid te verliezen.

     

    Cor Wijtvliet


     

    TWEETS